18.3.11

Resa lätt?

Gör det som har blivit en vardagsrutin, nämligen kollat på bokbloggarna och bli inspirerad. Samtidigt blir man också lite sur med tanke på hur lite man själv hinner läsa, speciellt under terminerna.

Skrattade massor åt det här inlägget en bloggerska hade länkat. Även om jag inte tar med en bok/resdag så är jag känd för att packa med mig tonvis med böcker. Fråga inte hur ofta jag t.ex. har släpat vissa böcker mellan Jakobstad och Tartu, jag kommer inte ens själv ihåg. Plus att jag är duktig på att packa med saker överlag. Jag går efter principen: "Tänk om jag sen en dag blir sur över att jag inte just har med den boken/skjortan/byxorna/nagellacket...". Jag är helt h o p p l ö s då det kommer till att packa. Samtidigt har jag lärt mig den ädla konsten att packa med allt jag vill ha i lämplig resväska. Det är sällan den inte är millimeter noga fyllt. Sen bannar man sig då man går i tuben till och från färjan. Eller måste springa efter en buss. Eller har sista tågvagnen av 12 stycken...
Till mitt försvar måste jag säga att speciellt resorna hem -> Tartu är det ju naturligt att ladda på med en massa saker man vill ha till sin studerandebostad. Sen om man inte slipper hem hur ofta som helst brukar sakerna man vill ha med ju anhopas.
Eller då man far till Tyskland, där hardcovers är mycket billigare än i Norden, samt prisskillnaden mellan pocket och hårdpärmat inte är särskilt stor. Och man måste ju upprätthålla sitt andra modersmål genom att läsa böcker på tyska. Sen om man far dit en gång om året... You get the picture.

Men förra helgen då jag var hemma såg jag en ljusglimt i mörkret. Jag hade endast med mig en liten resväska, inte ens varproppfull, plus min ryggsäck. På hemvägen hade jag bara en plastpåse till. Rena rama miraklet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar