30.6.10

Gott och blandat

Idag har dagen präglats av träningsverk. Gårdagens gym + kvällsskift och förrgårs spin&pump gör sig alltså känt. Men oj vilken underbar känsla med sjuk rygg och bak, har med andra ord varit aktiv ;)
Dålig kombination är det ju med tröttheten som åtföljd och ingen riktig ork till jobbet. Men det gick ändå! Man får helt enkelt ta det lugnt efter jobbet, har inte gjort någonting idag, slöat, ätit, glott, pratat. Mot kvällssidan slog rastlösheten in igen, då var det svårt att hålla löftet om en vilodag i fråga om träning. Men imorgon blir det gym igen.

På jobbet hade vi även förflyttningsskolning. Det är jättebra att bli undervisad och att få pröva på alla tekniker och tipps, men tyvärr fungerar det sällan i praktiken. Patienterna är i dåligt skick och gör sällan som man vill. Men alltid kan man ju försöka. En ny idé till patienter med amputerat/amputerade ben fick vi iallafall, som alternativ till el-lyften vi har i vissa rum. Kanske patienten i fråga kunde vara i flerpersoners rum...

Många rumskamrater har svårt att förstå att vi inte ens skulle få säga namn på en annan patient, utan man får fråga och samtala sinsemellan isåfall. Då kommer ju alltid en problematik in med t.ex. besökare som kommer in på avdelningen, frågar efter en patient om han/hon finns där. Är de anhöriga eller bara "nyfikna"? Svårt hur man skall kunna bevara tystnadsplikten på bästa möjliga sätt. Det skulle vara nyttig och sätta in sig i lagstiftning för att veta var gränserna går. Patientmaterial används ju mycket i undervisningssyfte, och jag minns när jag gick min sjukskötarpraktik så skulle vi bl.a. göra upp en vårdplan, utan att nämna patientens namn, men där stod det personliga saker såsom intressen, diagnoser osv.

Läkarförbundet har gett ut en bok som jag gärna skulle vilja få tag på. Den heter Medicinsk etik och finns att läsa på nätet. Men eftersom jag alltid har hatat e-böcker motsätter jag mig starkt och läsa den online. Etik är jätteintressant och med i läkarens vardag alltid. Samma sak med lagstiftningen. Nu på sommarlovet borde man väl ta sig tid och sätta sig in i allt sådant :D

Väntar ivrigt på fredag då jag och P drar till Vasa! Vi bestämde oss idag att försöka fara på Eclipse på fredag. Fick min första lön idag, den skall väl användas till allt möjligt roligt under juli månad.

Imorgon blir det skolning i akut kardiologi. Få känna sig som en outsider igen bland alla de mera erfarna studeranden, men roligt blir det säkert ändå! De har haft en hel del skolningar, men endera har jag varit ledigt, eller så var den idag så pass tidigt på morgonen att jag inte ids fara mitt i morgonarbetet som tar så lång tid och är jobbigt att utföra med mindre personal.

Nåja, man borde väl börja slänga sig i säng, early morning igen imorgon! Gonatt!

1 kommentar:




  1. Detta för att informera allmänheten om att det enkla lånet nu ges ut med 2% ränta, bara seriösa personer behöver för att anmäla sig. kontakta email: ELITE_FINANCE@OUTLOOK.COM, ELITEFINANCE2000@GMAIL.COM, Whatspp nummer: + 1-631-858-4522.

    SvaraRadera