4.6.10

Handla

Jag tror inte jag ännu har berättat om matinköpsfenomenet i Estland, so here it comes.

Lite bakgrundsfakta först:
Jag hatar och handla mat, åtminstone då jag bor ensam. För det betyder att man måste bära och släpa på allt tillbaka. Sen måste man fundera på vad man behöver, eller vad man överhuvudtaget vill äta. Jobbigt helt enkelt. Har en tendens att glömma hälften dessutom, så måste skriva inköpslista. Urk.
Hemma däremot får man skjuts och har lite mera valmöjligheter med maten (tycker iallafall personligen att då det är 5 pers som äter så lagar man lite andra saker än då man har dinner for one) och om man dessutom lagar maten själv så blir andra glad. En minor parentes är ju att man inte heller köper maten med egna pengar hemma ;)

Eftersom jag hatar och handla mat försöker jag att fara så lite som möjligt till butiken, äter hellre pasta med ketchup en kväll om det betyder att jag kan skjuta upp handlandet en dag till. Prima är det att kombinera butikdagen med t.ex. hemvägen från något ärende på stan. Tyvärr har mina ärenden ditåt inkluderat sena kvällar och även om butikerna har uppe till kl.22 här, några till och med till kl.23 så har det tyvärr inte gått att kombinera. Så vart jag vill komma är att min inköpskorg är helt överfylld med mer eller mindre nödvändig mat.

Esterna däremot har knappt inköpskorgen så full så att bottnet skulle täckas. Vad kan man vänta sig och hitta där? Jo lite ost, vitt bröd (billigare), strömming, korv, färdigsallad. Eventuellt något drickbart. Den andra varianten är att någon kommer emot dig då du är på väg till butiken och personen i fråga har butikens plastpåse i handen, och du ser att det finns fjuttiga 3-6 stycken matvaror i den.

Jag antar att esterna går ofta och handla, kanske dagligen. Frågan är bara varför man måste köpa en plastpåse varje gång (dom är enorma här jämfört med Finland) och varför inte handla ett par gånger i veckan.
Kassatanterna måste tro jag är helt galen då jag kommer till kassan med min överfulla korg. Eller så tror dom att jag har 5 st. ungar därhemma. Vem vet. Att man är utlänning märks iallafall till 100% än en gång.

Sedan finns det också ställen man "får" handla på och ställen man "inte får" handla på. Då jag var och kikade på min nuvarande lägenhet med mäklaren så körde vi förbi Maxima, och hon påpekade snällt att jo, det är ett billigt ställe, men inte alls bra. Dit skall jag inte fara och handla. Där handlar bara konstigt folk. Sen körde vi vidare och förbi Selver, lite som Estlands Citymarket. Och då sa hon att jo här skall du handla, fint upplagt, bra matvaror. Jag tyckte det här tankesättet var konstigt, nog kan jag hemma handla lika bra vid Siwa som vid Prisma. Det samma upprepades med följande mäklare.

Efter mitt första besök vid Maxima, som dröjde en evighet, förstod jag vad mäklarna hade pratat om. I Estland är det faktiskt skillnad var du handlar, om du vill få det du vill ha. Och som min estniska klasskompis pojkvän sa: Att fara till Maxima kan nästan anses som en medicinsk undersökning, du kan gå och diagnostisera folk med alla möjliga knasiga sjukdomar. På köpet får du prata ryska.
Rasistiskt? Kanske, men det är ett faktum tyvärr.

Ha en bra helg alla! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar