15.7.10

Stressigt lata dagar


Det börjar vara en tid sen sist (speciellt om man jämför med hur mycket jag bloggade i juni!). Och det har hänt så mycket. Men framför allt så jobbar jag mycket nu, har tagit på mig lite extra timmar dessutom då vi har sån brist på vikarier. För mig gör det inget, åtminstone inte nu då syskonen är i Tyskland och man har lite mindre att "göra" när inte alla är hemma. Mellan jobbpassen försöker jag förståss att läsa böcker, motionera och hitta på saker med folk. Man kan hitta på så mycket, även en jobbdag. Det gäller bara att vara spontan och flexibel.

Idag hade vi sista föreläsningen för unga läkare på sjukhuset, det handlade om akut pediatrik. Jätteintressant, inte minst för att barnläkaren hade studerat i Tartu! Dessutom fick jag höra idag att vi som "vårdbiträdespraktikanter" har möjlighet att följa med en dag var på akuten, ambulansen och inre medicinska avdelningen! När jag skall hinna med det hela så vete fåglarna, får helt enkelt offra lite lediga dagar till det, men eftersom det kommer att bli superroligt gör det nog ingenting.
Man blir så sporrad och motiverad till sitt blivande yrke på mitt jobb. Hoppas på att ta med passionen då jag börjar på mitt andra år i Tartu!

På tal om det så kan jag ju också meddela i samma väva att jag inte kom in till Finland i år heller. Fjärde och sista gången jag sökte. Tänk vad det kan vara svårt! Men tanken på att fara tillbaka till Tartu är positiv (för det mesta) och jag vill med hela min själ verkligen bli läkare. Att sedan börja om pånytt än en gång på ett nytt ställe helt från noll lockar inte heller. Jag vill framskrida med mina livsplaner och utvecklas.

Men så länge jag har "lov" vill jag verkligen njuta. I fulla drag. Det gör man bäst i solstolen eller gungan ute på vår gräsmatta med en bok. Eller i fina människors sällskap; endera med djupa diskussioner eller fjanterier tills man nästan kissar på sig. Njutning finns också i träningspass där svetten rinner. Sedan hör jordgubbarna somrarna till, likväl som grillning (som det inte har blivit så mycket av som jag hade hoppats, ÄN iallafall!). På en vecka har jag nu simmat flera gånger än jag gjorde under hela förra sommaren. Förra veckan var jag med mor och tvättade mattor på villan. Jag är inte mycket för villaliv annat än att man kan ligga på bryggan/sitta på klippor/gunga i solen samtidigt som man läser, men matttvättning ut i sjön är något av det bästa som finns!

Jag kan säga att jag verkligen är nöjd med mitt sommarlov hittills, och resten av 1,5månaderna blir minst lika bra!

Sommarhälsningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar