5.2.12

Bokigt

Runebergsdagen och söndagen till ära en enkät! Något måste man ju fördriva tiden med då det är -20C därute och jag vägrar gå och rösta (det beror inte på lathet utan snarare en tyst protest mot mycket dåliga kandidater, måste alltså rentvå mina händer och låta övriga medborgare ta ansvar hur det här kommer att sluta).

På torsdag är det back to Eesti. Tills dess vill jag läsa ännu 3 böcker för att få 10 lovböcker utlästa!

Senast lästa:
Mockingjay-Suzanne Collins (sista boken i hungergames-serien)

Senast köpta bok
:
Beställde en hel bokhög från Adlibris efter jul, men det betalades med tomtens presentkort. Före det var det antagligen första Game of Thrones boken jag köpte i början av november

Senast lånade bok:
Catching Fire-Suzanne Collins (lånades av Irene, men köpte sen min egen)

Senast fådda bok:
Alphonse Mucha Master Works (till julklapp)

Favoritbokhandel:
Hugendubel i Frankfurt

Favoritbibliotek:
Jakobstads stadsbibliotek!

Antal lånekort:
Tartu universitets och Jakobstads bibbakort

Använder som bokmärke: Mest pop just nu är ett roligt tecknat hundkort jag fick av Jenny till födelsedagen i december. Men har en hel del bokmärken för övrigt jag också använder. Hundöron är stora No No.

Favoritfärg på bok: Ingen skillnad så länge den är VACKER :)


Favoritmat/snack vid läsning: Beror på humöret. Helst inget alls så att a) boken inte blir smutsig och b) att läsningen inte störs

Favoritdryck vid läsning: Pepsi Max eller vatten

Favoritställe att läsa på: Sängen eller soffan. På sommaren slår ingen annan plats vår stora gunga i trädgården hemma hos mamma!

På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: s.32 i The Night Circus av Erin Morgenstern

Den här boken köper jag till en förälder: Diverse deckare till mamma; nordiska författare på svenska till min pappa

Den här boken köper jag till min bästa vän: Det beror väl helt på vem det är! Men någon bok jag själv tyckt om såklart

Den här boken köper jag till en partner: Se förra svar

Favoritgenre: Klassiker, bestsellers, ungdomsböcker

Favoritformat: Helst pocket (nu då man vant sig vid det)

Författarfavorit: Cecelia Ahern, Scarlett Thomas, Paulo Coelho, Jane Austen, JK Rowling m.fl.

Den tjockaste bok jag läst: Någon av Harry Potter böckerna antar jag

Den tunnaste bok jag läst: Mrs Whippy-Cecelia Ahern

Favoritljud när du läser: Helst inga ljud alls (dvs. läsning sent på kvällen då alla är och sover(; )

Favorittidning: Tidningar på tyska; Myself, Brigitte etc., sen måste man väl vara så pass läkarnördig och tillägga Lääkärilehti + Duodecim

Prenumererar på: Inget för tillfället

Favoritbokblogg: Se till vänster

Mitt bästa bokminne: Sista åååååååh vilken underbar bok känslan var med Scarlett Thomas The End of Mr Y. Alla somrar i gungan/på villan i solskenet med en god bok.

Senaste bokfyndet: Ingen aning faktiskt...

Senaste impulsköpta bok: The Night Circus av Erin Morgenstern i hardcover från Tartus Rahvaraamat bokhandel efter en jobbig tenta på treans höst.

En bra bok att ge bort: Coelhos bok Zahiren

Bokgenre som jag undviker: DECKARE!!!

Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Lägger dom längst bak i bokhyllan

Så här håller jag koll på vad jag läst: Jag har skrivit bokdagbok sens tonåren, just nu skriver jag upp i Moleskines Bookjournal vad jag läst <3

Så här sorterar jag min bokhylla: Lästa och olästa böcker.

Nästa bok jag ska läsa:
Väljer alltid efter magkänslan vad jag skall läsa näst. Har ju en och annan bok att välja mellan ;)

1 kommentar:

  1. Genre som jag också undviker är deckare!! Jag kom bara att tänka på hur likadana läsvanor vi har när ja läste igenom den här ;) Jag ska stula den av dig så får du läsa mina svar också!

    SvaraRadera