18.8.10

Dating Berlin



Uppföljaren till Fucking Berlin dvs. Dating Berlin är minst lika bra som den förra boken. Vad jag vet så har böckerna tyvärr inte översatts (korrigera mig om jag har fel), men för de som behärskar tyska är det absolut en must-read.
Sonia Rossis första bok handlar om hur hon som 18åring kommer till Berlin för att börja studera matematik. Snabbt inser hon att livet i en storstad är dyrare än i den lilla byn i Italien som hon härstammar ifrån. Hon börjar med att servera drycker på den krog, men pengarna räcker fortfarande inte till. Så hon börjar på en erotisk massagesalong, och vägen därifrån till en renodlad prostituerad är inte lång. På privata planet hamnar hon i fel sällskap, börjar sällskapa med fel man, som hon trots allt gifter sig med.
Rossi beskriver enkelt men utan censurering om sin tid som prostituerad, och det dubbelliv hon lever. Kanske är det just det som gör boken gripande, och att man som kvinna får en inblick i hur en annan kvinna "klarar av" att sälja sin kropp.

I Dating Berlin har Rossi gjort en 360 graders vändning i sitt liv. Hon har lämnat bakom sig sitt red-light district leverne och avslutat relationer som inte var bra för henne. Nu är hon på jakt efter mannen i sitt liv, samtidigt som hon försöker att balansera ut det med jobb, studier, bokskrivning och sonen. Att ha en annorlunda bakgrund kan vara svårt i dejtingvärlden...
Än en gång greps jag med i Rossis sätt att skriva och berätta om sitt liv. Jag kunde på många plan känna igen mig. Men vi verkar inte endast ha tankegångar gemensamt utan även längden ;) Här kommer ett citat angående kvinnor och längd ur boken:

"Ich trage eine schwarze Capri-Hose aus glänzendem Stoff, eine schwarze Bluse und meine schwarzen Ohrrine, daze flache Ballerinas. Die sind schön und bequem-ich habe meine Lektion gelernt und will nicht noch einmal, wie damals mit Jan, unter höllischen Schmerzen durch die Stadt laufen. Einen Meter sechzig gross bleibe ich sowieso, und das wird ein Mann spätestens dann merken, wenn es zur Sache geht. Gegen kleine Frauen haben Männer sowieso selten etwas, im Gegenteil, sie erwecken in ihnen den angeborenen Beschützerinstinkt. Meine grosse Klappe allerdings weniger."

Jag har ett ställe för lästa böcker (i lillasysters rum ovanför klädskåpet) och ett för olästa böcker (i det som numera är mitt rum, ovanför den normala bokhyllan). Lillebror N kommer in, kollar på olästa-böcker stället och säger: "Du kommer aldrig att läsa ut alla de där böckerna. Endera köper du nya eller får nya." Well, let's see! Den enda gången jag verkligen anser att det hela är ett handikapp är då jag är in between books, och måste välja något nytt att läsa. Jag har alltid lika svårt att bestämma mig!

Dagens vardagslyx: Vindspel


Den här hittar man på vår gård i äppelträdet, mamsen har köpt den under en av sina otaliga resor till storebroder i öst, Ryssland.
P.S. snart är äppelsäsongen här också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar